Support
Vad är Dosell och vem kan använda tjänsten?
Dosell är en läkemedelsrobot för säkrare och enklare läkemedelshantering i hemmet. Innan Dosell Konsument lanserades har läkemedelsrobotar bara funnits att få genom hemsjukvården eller genom den offentliga vården.
För att skaffa dospåsar kan du prata med din läkare eller enkelt beställa DosPac här.
Vanliga frågor
Hur skarvar/tejpar jag ihop min nuvarande dosrulle med en ny?
I appen väljer du “Ladda dosrulle” sedan –> “Skarva dosrulle” och följer instruktionen. Tejpa på baksidan av dosrullen.
Vad händer om jag har skarvat på framsidan av dosrullen?
Dosell kommer förmodligen att larma om “Misslyckades att tolka nästa dispenseringstid” och du behöver ladda om dosrullen. Tejpen kan störa kameran i Dosell och göra informationen på påsen svår att tolka.
Det är nya/annorlunda tider på min nya dosrulle jämfört med min gamla, kan jag ändå skarva ihop dem?
Nej, om tiderna på rullarna skiljer sig åt bör du inte skarva ihop dem utan låta den ena rullen helt ta slut innan du laddar på med den nya. Detta för att Dosell av säkerhetsskäl kan stoppa dispenseringen om det blir ett annorlunda dispenseringsschema mitt i rullen.
Jag försöker ladda Dosell med en ny dosrulle men misslyckas. Vad gör jag för fel?
Det kan vara flera anledningar, säkerställ nedan:
- Lampa 1 lyser grönt, strömsladden är i.
- Lampa 2 är släckt eller grön.
- Ange ett datum för “sista dispenseringsdag” som är längre fram än 2 dagar.
- Du har rivit bort tomma påsar som kan sitta längst fram på en ny rulle.
- Första påsen på rullen ligger framåt i tiden, om klockan är 17:00, och du laddar en påse som har tiden 17:00, kommer denna laddning att misslyckas. Du behöver ha minst några minuters marginal.
Om en laddning ändå misslyckas, stäng av Dosell enligt instruktion i guiden som medföljer i kartongen, starta den igen och försök på nytt.
Vilken typ av telefon kan jag använda för appen?
iOS 10 eller senare samt Android 6 eller senare.
Hur parkopplar jag till Dosell?
Du måste ha Bluetooth påslagen i din telefon. Samtliga instruktioner finns i appen och Snabbguiden, se instruktionen under “Koppla upp till Dosell” i appen och följ stegen.
Behöver jag vara inloggad i appen för att Dosell ska ge mig min medicin?
Nej
Behöver jag ha internet för att använda Dosell?
Nej. Du behöver endast ha internet i telefonen som ska använda appen (för att aktivera abonnemang och ladda Dosell med dosrulle).
Jag vill byta kort som används för att betala abonnemanget, hur gör jag?
Det gör du i appen under Mitt konto – “Prenumeration”.
Vi behöver pausa abonnemanget, hur gör vi?
I appen under “Mitt konto” –> Prenumeration, väljer du att Avsluta. Du kan sedan välja en prenumerationsplan igen och aktivera när du vill använda Dosell igen.
Vi har köpt två doseller, behöver jag två appar eller fungerar det med en och samma telefon?
Du kan ha samma telefon och samma app för flera Doseller, dock behöver du ett aktivt abonnemang för varje Dosell. Du kommer då se att det ligger 2 st Doseller under “Mitt konto”.
Vad betyder 3 LED-lamporna på Dosell?
Statuslampa 1 – Strömförsörjning
Grön | Dosell är påslagen och ansluten till nätspänning. |
Gul | Dosell är påslagen men saknar nätspänning och har gått över till batteridrift. Dosell har begränsad batteritid (48h) – återgå till nätspänning så snart det är möjligt. |
Röd | Dosell är påslagen men saknar nätspänning och har gått över till batteridrift, och batterinivån är kritiskt låg. Koppla snarast I strömkabeln och starta sedan om Dosell. |
Av / Släckt | Dosell är avstängd. |
Statuslampa 2 – Anslutning till molntjänst
Grön | Dosell har lyckats upprätta en anslutning till molnet och skickat information. Den gröna lampan släcks efter någon minut |
Gul | Dosell försöker upprätta en anslutning till molnet OBS! Lyser led nr 2 gult kan du ej parkoppla, vänta till lampan släcks. |
Röd | Dosell har misslyckats med att upprätta en anslutning till molnet, beror då troligtvis på att Dosell ej har täckning pröva att omplacera Dosell och starta om den. Om problemet kvarstår kontakta inköpsställe |
Av / Släckt | Som standard är denna lampa Alltid släckt förutom just när den försöker eller precis har haft kontakt med molnet. |
Statuslampa 3 – Aktuell status för Dosell
Grön | Redo att dispensera nästa dospåse. |
Gul | Dospåsarna på rullen börjar ta slut och behöver snart fyllas på. |
Röd | Ett fel har uppstått. Kontrollera vilken typ av fel genom att koppla upp till Dosell med appen samt att titta på larmhistoriken. Starta om Dosell. |
Hur startar och stänger jag av Dosell?
Starta Dosell: Koppla in strömsladden, håll inne knappen på Dosell i 3 sekunder tills du hör motorerna inne i Dosell, en uppåtgående signal och ser 3 gröna blink i dosfacket. Lamporna på sidan av Dosell ska vara tända enligt ovan status. När det blåa ljuset börjar blinka blått i dosfacket efter ca 4 minuter kan du ansluta via appen.
Stäng av Dosell: Håll inne knappen på Dosell i 8 sekunder, du hör en nedåtgående signal och ser 3 gröna blink i dosfacket. Dra sedan ur strömkabeln. Alla lamporna på sidan av Dosell ska vara släckta, då är Dosell avstängd
Vad betyder alla händelsekoder?
Kod | Meddelande | Åtgärd |
1 | Klockan har blivit korrigerad | Ingen åtgärd |
2 | Klockan skiljer sig med 5 minuter | Starta om Dosell |
3 | Fel på klockan | Starta om Dosell |
4 | Kan inte hämta WAN tid | Starta om Dosell |
5 | Kunde inte ladda dosrulle | Starta om Dosell och försök igen |
6 | Kunde inte ladda dosrulle | Starta om Dosell och försök igen |
7 | Kan inte läsa tid och datum | Riv av första påsen och försök igen |
8 | Tid och datum för dispensering har redan passerat | Riv av första påsen och försök igen |
9 | Kunde inte ta referensbild | Starta om Dosell och försök igen |
10 | Kan inte hitta position för klipp | Riv av första påsen och försök igen |
11 | Kan inte klippa nästa påse | Riv av första påsen och försök igen |
12 | Kunde inte klippa nästa påse | Riv av första påsen och försök igen |
13 | Påsen finns inte I dosfacket efter klippning | Ladda om dosrullen |
14 | Påsen har inte tagits ut ifrån facket | Ladda om dosrullen |
15 | Tiden på påsen matchar inte schemat | Ladda om dosrullen |
16 | Dags att fylla på dosrullen | Ladda ny Dosrulle |
17 | Knapptryck saknas | Ladda om dosrullen |
18 | Sista dospåse dispenserad | Ladda om dosrullen |
400 | Kunde inte skicka SMS | Starta om Dosell |
401 | Kunde inte skicka SMS | Starta om Dosell |
500 | Kunde inte koppla till WAN | Starta om Dosell |
600 | Backend URL saknas | Kontakta support |
601 | Kunde inte kommunicera med backend | Starta om Dosell |
602 | Kunde inte kommunicera med backend | Starta om Dosell |
603 | Kunde inte hitta backend API | Starta om Dosell |
700 | Download server URL saknas | Kontakta support |
701 | Kunde inte kommunicera med download server | Kontakta support |
702 | Kunde inte autentisera download server | Kontakta support |
703 | Kunde inte nå download server API | Kontakta support |
704 | Kunde inte lista innehåll i download server | Kontakta support |
705 | Felaktig information mottagen från download server | Kontakta support |
706 | Kunde inte validera nedladdad fil | Kontakta support |
800 | Upload server URL saknas | Kontakta support |
801 | Kunde inte kommunicera med upload server | Kontakta support |
802 | Kunde inte autenticera upload server | Kontakta support |
803 | Kunde inte hitta upload server API | Kontakta support |
900 | Ett allvarligt fel har upptäckts som kan kräva teknisk service | Kontakta support |
Behöver jag lägga till mitt bankkort för att få en gratis månad?
Ja, det behöver du göra. Du lägger in din rabattkod samtidigt som du lägger in dina kortuppgifter. Om du sedan inte vill fortsätta att använda Dosell behöver du avsluta ditt abonnemang innan betalmånadens slut för att inte bli debiterad nästkommande månad. Du avslutar abonnemanget i appen under Prenumerationer.
Hur lägger jag in en rabattkod?
Du lägger in din rabattkod samtidigt som du lägger in dina kortuppgifter.
Manualer
Har du inte fått svar på din fråga eller behöver vidare hjälp?
Kontakta oss via mail: eller telefon 08-211121
Söker du någon på Dosell?
Maila din kontaktperson på fö